Na co zwrócić uwagę przy wyborze banku

Różnorodne produkty bankowe powinny służyć z zasady w dobrych celach. Zwykle, zanim przystąpimy do wybrania oferty na temat dowolnego produktu bankowego, powinniśmy upewnić się co do naszej decyzji i wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. Czasem oferty kuszą dowolnym czynnikiem, jednak potem okazuje się, że nie wszystkie pozostałe warunki dają takie same efekty jak się tego by spodziewano. Dlatego warto jest uważnie czytać warunki związane z danym produktem finansowym, by uniknąć przykrych niespodzianek. Wszystko jest dla ludzi, ale też z wszystkiego trzeba korzystać z „głową”.

Produkty, na które warto zwrócić szczególną uwagę, to produkty związane z zarówno naszymi środkami finansowymi, jak i kwotami, na które zapożyczymy się z instytucji bankowej, ewentualnie parabankowej. Należy pamiętać, że wszelka działalność bankowa czy parabankowa jest regulowana przepisami prawnymi, które wpływają na funkcjonowanie tych instytucji oraz chronią klientów – stąd, warto jest upewnić się zamiast w przepisach prawnych, to raczej w stosunku do tego, co na temat danego banku sądzą jego klienci, czy są zadowoleni z usług, produktów oraz jakości tychże, czy też raczej negatywnie komentują dowolne formy prób kontaktu z taką instytucją.

Niezależnie od tego, czy mamy zamiar skorzystać z produktu w postaci pożyczki, kredytu, czy założyć konto, skorzystać z lokaty, wypełnić wniosek o kartę kredytową – na pierwszym miejscu powinniśmy uważnie czytać oferty jak i podpisywane z bankiem umowy. Poniżej znajduje się lista rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, wchodząc w „bliższą relację” z instytucją bankową.

Punkt pierwszy. Wiarygodność interesującej nas instytucji.

Na polskim rynku nie brak zarówno konkurencyjnych względem siebie banków, jak i instytucji parabankowych. Kartę typu kredytowa uzyskać możemy także w supermarkecie. Jednakże, produkty te, choć podobne w swojej nazwie, różnią się swoim przeznaczeniem. Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z dowolnego produktu w dowolnej organizacji, należy poczytać na jej temat komentarze przypadkowych klientów w internecie. Warto wziąć pod uwagę nie tylko powody, dla których NIE warto skorzystać z usług lub produktów, ale również, dlaczego warto. Suma sumarum, zawsze znajdzie się ten jeden klient (a nawet paru), który nigdy nie będzie zadowolony, bądź zawsze zdarzy się jakaś pomyłka – nic nie jest idealne. Pytanie, ilu klientów jest zadowolonych w stosunku do tych, którzy są niezadowoleni? Ile wystąpiło pomyłek, błędów, w obsłudzie klienta i nie tylko, w porównaniu do ilości wszystkich klientów danej instytucji? Co wyróżnia ten bank, lub parabank, że warto jest skorzystać z ich usług? Odpowiedzi na te pytania pomogą zadecydować, czy produkty i usługi są przeznaczone dla nas i czy będziemy z nich aby na pewno zadowoleni.

Punkt drugi. Troska o dobro klienta.

Nie polecamy korzystania z instytucji, które nie dbają o dobro swojego klienta, nie próbują się dogadać i pójść na rękę takiemu klientowi. Nie polecamy instytucji, które obracają prawo za wszelką cenę przeciwko swoim klientom. Zdecydowanie lepiej jest zaufać instytucji, które potrafią dogadać się z klientem i działają o czasie zgodnie z prawem niż tym, które naginają przepisy, a byli klienci głośno lamentują na forach o niespodziewanych, przykrych sytuacjach, niezgodnych z wcześniejszymi ustaleniami z bankiem. Przykładem może być tutaj sytuacja, w której dochodzi do umowy między bankiem a klientem co do dnia spłacenia zaległości ratalnych – zanim dana data minie, a klient zdąży uregulować należność, bank przesyła listę dodatkowych kosztów związanych z wyrokiem sądowym i bądź też działalnością komornika. Takie działania nie świadczą o wysokiej jakości usług i tak naprawdę klient nie wie, czego oczekiwać ani w sytuacji lokowania swoich oszczędności, ani w sytuacji, w której chciałby skorzystać z produktów finansowych polegających na zapożyczeniu się w banku.

Punkt trzeci. Jakość obsługi klienta.

Obsługa klienta ma znaczenie. Brak możliwości dodzwonienia się na infolinię, czy choćby brak kontaktu na wystosowany przed kilkoma tygodniami e-mail z ważnym zapytaniem, brak placówek – to minusy, które powinny dać nam do myślenia, zanim zdecydujemy się na długą współpracę z taką instytucją. Zawsze pojawić się może potrzeba szybkiego kontaktu, choćby po to, żeby zgłosić skradzioną kartę i tym samym uchronić się przed utratą właśnego mienia. Jeśli infolinia lub serwisy banku działają niepoprawnie, może przydarzyć się problem z odzyskaniem utraconych pieniędzy. Ponadto, w każdej innej sytuacji również wolelibyśmy połączyć się z kimś z obsługi w czasie najlepiej zdecydowanie krótszym, niż 10 minut. Jeśli musimy czekać zdecydowanie dłużej w kolejce telefonicznej, to również powinno dać nam do myślenia, że albo bank za wszelką cenę tnie koszty nie zatrudniając odpowiedniej ilości pracowników do działu obsługi klienta, albo jest tyle spraw i problemów wynikających z korzystania z tego banku, że przekłada się to na liczbę niezadowolonych klientów. Jeśli tak jest, warto wrócić do punktu pierwszego.

Niezależnie od produktu – karty kredytowe, pożyczki, kredyty, konto osobiste, pierwsza karta płatnicza – z jakiego chcielibyśmy skorzystać decydując się na usługi bankowe, warto zwrócić uwagę na wyżej wymienione trzy podstawowe punkty. Wskazówek co do wyboru banku i produktów jest znacznie więcej, jednak te trzy są podstawą do podjęcia decyzji o tym, gdzie skorzystamy z interesującego nas produktu. I zdecydowanie tych wytycznych powinniśmy się trzymać, korzystając tylko ze sprawdzonych i naprawdę dostosowanych do potrzeb klienta ofert, jak i jakości samych usług. Dzięki temu unikniemy też niepożądanych, a czasem przykrych rozczarowań i niespodzianek.

NAWIGACJA