Nie brak na rynku polskim ofert bankowych. Ogromna konkurencja bankowa sprawia, że banki kuszą swoją ofertą potencjalnych nowych klientów, choć posiadają też często ciekawe oferty także dla klientów, którzy już od dawna korzystają z usług bankowych. Wybierając konto czy kartę płatniczą, warto jest zwrócić uwagę na kilka szczegółów, ponieważ wbrew pozorom szczegóły te będą w przyszłości decydowały o bardzo ważnych dla nas czynnikach, takich jak możliwość uzyskania kredytu na dom, pożyczki na samochód i wiele innych.
Karta płatnicza – rodzaje
Na rynku europejskim najczęściej spotykanymi typami kart są zarówno Visa, jak i Maestro. Karty te z kolei mają swoje podtypy, które zapewniają wbrew pozorom zróżnicowane użytkowanie. Osoby aktywne zawodowo, dużo podróżujące, zdecydowanie powinni postawić na ofertę związaną z kartą typu Visa, ponieważ ta karta jest znacznie powszechniej wykorzystywana w całej Europie, ale także na całym świecie. Obecne karty różnią się dostępem do usług także w sferze płatności internetowych, jak i możliwością płatności nimi w sklepach. Są takie karty, które umożliwiają tylko pobór gotówki z bankomatu – praktycznie najmniej elastyczna i najgorsza forma karty. Warto też upewnić się, że karta płatnicza, którą zamówimy, umożliwi nam także skorzystanie z transakcji internetowych – możemy to sprawdzić przede wszystkim przez upewnienie się, że posiada z tyłu numer bezpieczeństwa jako trzycyfrową liczbę, którą będziemy podawać za każdym razem podczas wykonywania określonej transakcji internetowej, nie tylko rezerwując loty, ale choćby kupując przedmioty na Allegro czy inne usługi, rezerwując miejsca w hotelach i tym podobne.
Kiedy już pokrótce wyjaśniliśmy sobie, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze karty płatniczej, warto chwilę teraz poświęcić także na przyjrzenie się dodatkowym czynnikom związanym z kontem osobistym a także samym bankiem.
Czym wyróżnia się wzorowe konto osobiste?
Konta osobiste mają to do siebie, że różnią się korzyściami w zależności od osoby z niego korzystającej. Konta dedykowane mogą być dla dorastającej młodzieży w formie rachunku oszczędnościowego lub rachunku umożliwiającego niewielkie wypłaty stosownie do potrzeb tak młodego człowieka. Są też konta specjalnie dostosowane do potrzeb osób studiujących – często idą w parze z oferowaniem korzyści służących młodym dorosłym podczas okresu ich nauki na uczelniach. Inne konta osobiste dedykowane mogą być z podziałem na dochody osób pracujących, choć nie każdy bank uwzględnia – na szczęście – taki podział. Przede wszystkim ważna jest regularność wpływania wynagrodzenia na rachunek bankowy oraz ilość wykonywanych transakcji bezgotówkowych, które mają wpływ na uzyskanie korzyści w postaci zwolnienia za prowadzenie rachunku lub opłaty za korzystanie z karty. Zazwyczaj limity dotyczące transakcji wykonywanych bezgotówkowo to około 300 złotych miesięcznie, które z łatwością wykonamy płacąc płatnością zbliżeniową w supermarketach czy podczas innej formy zakupów.
Bardzo często banki rywalizują ze sobą o klienta, dodając dodatkowy pakiet korzyści do oferty konta bankowego. I tak, z reguły jest to opcja korzyści, które sami możemy sobie wybrać, do wyboru możemy mieć wyższe oprocentowanie konta oszczędnościowego, pakiet Assistance w przypadku nagłego wypadku, darmowe wypłaty w kraju i za granicą ze wszystkich bankomatów i wiele innych. Warto pamiętać, przy wyborze konta osobistego czy karty płatniczej, że wybierając dzisiaj korzystniejsze warunki niż w innych bankach, oferujesz sobie korzyści na znacznie dłuższy okres czasu nawet wtedy, kiedy inne banki nie mają ofert konkurencyjnych dla nowych klientów a Twój bank zmienił ofertę dla nowych klientów na znacznie gorszą – ty wciąż możesz utrzymać te korzyści, ponieważ prawo, nawet bankowe, zwykle nie działa wstecz.
Karta płatnicza wybrana, konto osobiste – wybrane, ale co jeszcze powinno być wzięte pod uwagę przy wyborze? Najważniejsze, dlatego zostawiamy na sam koniec!
Reputacja, prestiż, łatwość w obsłudze, kontakt
To są rzeczy, które nigdy nie powinny być pominięte przy wyborze przede wszystkim banku. Niezależnie od tego, jak bardzo kusiłaby nas oferta karty płatniczej czy konta osobistego, jeśli bank cieszy się złą reputacją, nie wywiązuje się ze swoich umów z klientami i nie zależy mu na utrzymaniu swoich klientów – to nie jest bank dla nas, a korzyści, które taka instytucja oferuje, prawdopodobnie nie znajdą zastosowania również dla nas. Stąd, ważne jest, by poczytać, co na temat danych banków myślą ich klienci – często jest to najlepszy pomysł i najlepsza czynność, jaką możemy wykonać, by osiągnąć zadowolenie płynące z użytku i korzystania z oferty wystosowanej przez bank.
Warto zorientować się, czy bank dba o swój prestiż. Niektóre banki są znane z aktów związanych z wykorzystywaniem i obracaniem prawa bankowego przeciwko swoim użytkownikom. Wiadomo, że jeśli bank skierowany jest wyłącznie na osiąganie swoich korzyści „po trupach do celu”, to raczej dopiero na drugim miejscu będzie stawiał potrzeby swoich klientów.
Łatwość w obsłudze czy na stronie internetowej banku, czy w aplikacji, jest niezmiernie ważna. Każdy klient zasługuje na intuicyjną nawigację w interfejsie – łatwy dostęp do swoich danych, wyraźny podgląd na stan kont w danym banku, bardzo łatwy dostęp do innych produktów bankowych.
Ostatecznie, ważne jest, na jakie sposoby możemy wchodzić w kontakt z bankiem. Dla wielu osób nie bez znaczenia jest możliwość odwiedzenia placówki i bezpośrednia rozmowa z doradcami finansowymi, chociaż świetnie wykonany interfejs aplikacji czy na stronie umożlwiający łatwiejszy dostęp do informacji również może stać się możliwością do skorzystania z oferty takiego banku.